Musiikki ja muut populaarikulttuurin ilmiöt

Tervetuloa musiikkia ja muuta populaarikulttuuria käsittelevälle sivustolle. Sivustolla katetut aiheet tarkastelevat laajasti eri populaarikulttuurin ilmiöitä. Niistä etenkin populaarimusiikki on elänyt viime vuosisadan ajan vahvassa murroksessa.

Populaarimusiikki tarkoittaa suuren yleisön kuuntelemaa musiikkia, joka näkyy levyjen myyntilistoilla ja muilla suositun musiikin listoilla. Yleensä populaarimusiikiksi lasketaan esimerkiksi pop-, rock- ja iskelmämusiikki sekä niiden tunnetuimmat haarat kuten metallimusiikki. Populaarikulttuurilla puolestaan tarkoitetaan maailmanlaajuisen viihdeteollisuuden tuottamaa kulttuuria, johon liittyy musiikin lisäksi televisio, elokuvat, sarjakuvat, pelit ja viihdekirjallisuus.

Nykyään listaan voi lisätä erilaiset internetilmiöt. Populaarikulttuurin erilaisiin ilmiöihin liittyvät suuret tunteet sekä kokemuksia että elämyksiä. Suuret areenakonsertit ja suuret yleisötapahtumat ovat maailmanlaajuisen viihdeilmiön äärimäisiä ilmiöitä. Internetin ja tositelevision avulla kenestä tahansa voi tulla kulttuuri-ilmiöitä luova tähti.

Suomalaisen populaarikulttuurin kehittyminen

Suomalaisen populaarikulttuuriin eri ilmiöiden lisääntyminen alkoi vasta Venäjän vallan jälkeen. Historian aikana suomalaisen kulttuurin suurimpia vaikuttajia ovat olleet elokuvat ja iskelmämusiikki sekä sarjakuvat, erityisesti pilalehdet. Sota-aikoina viihteen merkitys kasvoi entisestään. Sodan jälkeen ympäri maata rakennettiin teatteri- ja tanssilavoja. 90-luvun jälkeen nuorisokulttuurin, videopelien ja ulkomaisen musiikin merkitys alkoi nousta jatkuen aina nykyiseen internetin valtakauteen asti.

Internetin aikakausi

90-luvun jälkeen internet löysi tiensä jokaiseen kotiin ja nykyään mobiililaitteeseen. Nykyaikainen teknologia on mahdollistanut kaikenlaisen mediasisällön saatavuuden vain muutaman klikkauksen päähän. Internet on muuttanut populaarikulttuurin rajat. Nykyään mistä vain tai kenestä tahansa voi tulla maailmanlaajuinen ilmiö siinä missä ennen vastassa oli aluerajoitukset. Suosittujen YouTuben, Facebookin ja Twitterin kaltaiset palvelut ovat parantaneet kulttuuri-ilmiöiden levinneisyyttä.

Television vaikutus

Nykyiset tositelevisiosarjat ovat nousseet suosionsa huipulle viime vuosina. Juuri aidon elämän seuraaminen on suosion perimmäisenä syynä. Ihmisten on helppo samaistua toisiin, jotka ovat samassa tilanteessa kuin he. Tavallisista ihmisistä syntyy televisiotähtiä, joita matkitaan ja seurataan. Tähteydellä kaupataan esimerkiksi kirjoja, meikkejä tai vaatteita. Televisio voi myös yhdistää historiallisia populaarikulttuurin ilmiöitä uusiin ilmiöihin esimerkiksi sketsiohjelmissa.

Massojen matkassa

Populaarikulttuuria voi kutsua usealla nimellä kuten massakulttuuri, joukkoviihde tai vapaa-ajan kulttuuri. Populaarikulttuurin perimmäinen ajatus on se, että se kertoo tavallisten ihmisten elämään liittyvistä kulttuurisista elementeistä. Sen vastakohtaisena ilmiönä pidetään korkeakulttuuria. Ilmiöt vaihtelevat kuitenkin maittain ja kulttuureittain. Nykyisessä digitaalisessa maailmassa kaikkia populaarikulttuurin ilmiöitä on enemmän kuin koskaan ja monipuolisemmin kuin koskaan.